Ik zag dat ik ben aangemeld voor de food100, wat ik een enorme eer vind! Hierbij mijn reis door het voedsellandschap.
Mijn 'voedselreis' begint actief in 1999. Ik besloot te stoppen als gangbaar melkveehouder. Ik miste 'iets'. Wat dat iets was, kwam ik later pas achter: Ergens écht onderdeel van zijn. Ik voelde me pas werkelijk thuis in een netwerk van boeren, klanten en collega's, niet op steeds hetzelfde boerenerf. Vol enthousiasme in een niet aflatende stroom van inspiratie samen het voedsellandschap weer in bloei zetten, dat is waar ik graag aan bij draag!
Mijn reis is er niet eentje van een flitsende startup en 'snelle klappen'. Wel eentje van pionieren, hard werken, lange adem en... af en toe ontroerd genieten van het opgebouwde netwerk. Tenminste, zo ervaar ik het zelf. En ik denk dat daar een deel van de kracht van Hofweb zit. Met beide poten in de Flevolandse klei blijven staan.
In 2004 kwam ik in gesprek met Wil Sturkenboom, fruitteler van Warmonderhof. Via hem kwam ik 3 jaar eerder in contact met de biologisch dynamische landbouw; leerde studenten en demeter boeren kennen. Inspirerend dat ik het vond; dit is de wereld waarin ik me wil begeven.
Wil had contact gelegd met een groep Flevolandse BD-boeren die samen de afzet rechtstreeks naar de consument wilden organiseren en aan mij de vraag of ik dat wilde trekken. En zo richten 4 bd-boeren in juli 2004 een afzetcoöperatie op, legden startkapitaal in en ik trad in dienst alszijnde bedrijfsleider.
September 2004: Hofweb.nl was geboren en ging in week 38 live met 6 klanten. Opererend bij Wil in de schuur kon ik mooi beginnen met pionieren, gesteund door een netwerk van leverende boeren, die al snel groter werd dan alleen de coöperatieleden zelf.
Begin 2008 vormden we een nieuwe juridische structuur in de vorm van een CV. De coöperatie werd stille vennoot en Peter van IJzendoorn werd mijn nieuwe compagnon. Ook investeerden we in een nieuwe webwinkel, de opstartjaren voorbij! Peter en ik kenden elkaar nog van vroeger. Ik zoon van een gangbare melkveehouderij, Peter zoon van een pionierende BD-boer. Onze vaders deelden elkaars ideologiën niet; Peter en ik destemeer :-)
In 2011 namen we een vergelijkbare webwinkel in Limburg over en onze eerste Hub was een feit; vanuit Meijel (NB) worden nu ook klanten in Brabant en Limburg beleverd. Ook het netwerk van boeren breidt uiteraard uit in deze regio.
Ondertussen investeerden we flink door op ICT gebied. In eigen beheer alle specifieke korte keten kennis die we hadden opgedaan in op maat gemaakte ICT proberen te stoppen. Dit resulteerde in 2016 in een compleet nieuw webwinkel systeem met volledige back-office, warehousing en financieel pakket. Ook werden er marketing programma's gekoppeld. Vanaf nu meer data gestuurd impact maken, uiteraard met behoud van authenticiteit.
Tot dan toe hadden we nog nooit groot geld geleend van een bank, maar inmiddels wilden we graag doorinvesteren. We besloten om te gaan crowdfunden. Op zich niets nieuws, alleen deden wij het volledig in eigen beheer. Geen platvorm ertussen, maar zelf een pagina optuigen en alleen onder bestaande klanten uitzetten. Spannend vonden we het, maar dat was niet nodig. Binnen 24 uur stond de teller op €220.000,-!
Wat een fijn gevoel, los van de banken en nog meer in verbinding met de klant. Inmiddels investeren zo'n 390 klanten in Hofweb en neemt ca. 80% hun rente op in natura, oftewel; boodschappentegoed.
Op deze manier hebben we een werkelijk circulair voedselsysteem en verdelen we de risico's over veel verschillende leverende boeren, ca. 2800 bestellende klanten per week die voor €80,- gemiddeld bestellen en dus bijna 400 kleine bankjes :-). Een heel gezonde manier van risicospreiding ervaren wij.
In 2018 werd een samenwerking met een webwinkel in Zuid-Holland aangegaan en zo ontstond onze tweede Hub. Vanuit Strijen worden de klanten in Zuid-Holland bezorgd. In 2020 wordt er ook een webwinkel in Friesland over genomen en zo ontstaat een derde Hup. Vanuit Marum worden de 3 Noordelijke provincies bezorgd.
De reden van overname of samenwerking is vrijwel altijd dezelfde. Webwinkel spelen is een logistiek intensieve gebeurtenis, wat veel tijd en dus geld kost. Bovendien moet je blijven investeren en innoveren, anders bloed het dood. Hiervoor is een bepaalde schaalgrootte gewenst, van waaruit overhead kan worden verdeeld over meer omzet. Bovendien werden veel bio-webwinkels veelal door boeren ernaast gedaan, wat niet houdbaar blijkt te zijn.
Als boerenzoons begrijpen we de positie van de boer, maar zien we ook het handelsperspectief richting de consument. Dat voelen en zien de boeren, ook na overname van een webwinkel. We kunnen het inmiddels professioneel organiseren, wat een voorwaarde is voor de toekomst. Bovendien hebben we het inmiddels voorelkaar dat we de boeren binnen 7 dagen kunnen betalen, daar zijn we heel erg trots op!
Onze missie: zoveel mogelijk klanten direct laten eten van de lokale biologische boer. De boer een betere prijs en de klant een smakelijker, gezonder en verser product. Daarnaast inspireren we de klant graag op gebied van voeding en recepten, maar ook een stukje idealisme in onze verhalen met een positieve twist schuwen we niet. Het mag soms best een beetje schuren, maar we beleren nimmer. Verpakken doen we zo weinig mogelijk; die appels kunnen ook prima zo het krat in!
Onze strategie is om, naast de hoofvestiging in Biddinghuizen, verder te werken via hubs. In Biddinghuizen wordt altijd het basis assortiment ingepakt en op de hubs wordt het regionaal assortiment toegevoegd en van daaruit verder bezorgd in de regio.
Om dit proces verder te optimaliseren gaan we per 1 september in Zwolle nog een hub openen. Dit doen we in samenwerking met de Zwolse Stadslanderijen.
Het kenmerkt ons dat we vaak de samenwerking opzoeken. Kijken waar en hoe we elkaar kunnen versterken met een gemeenschappelijk doel als uitgangspunt: Samen met voedsellandschap verder in bloei zetten! Dit doen we ook met biologische groothandels. Zij hebben al een uitgebreid logistiek netwerk en kunnen prima het transsport tussen naar onze hubs organiseren.
In de communicatie doen we dit door een persoonlijke, authentieke benadering. Dat waarderen de klanten, maar ook onze collega's en de boeren.
Nou zo dus ongeveer. Geen 'snel' verhaal, wel eentje waar ik samen met mijn compagnon enorm trots op ben en we zijn nog lang niet uitgepionierd. Want zo voelen we het; iedere keer weer opnieuw duiken en ons zelf samen met het team opnieuw uitvinden. Machtig mooi!
Veel dank voor het lezen en succes met het samenstellen van jullie favoriete Food100!
Hofweb-groet,
Lambertus (rechts op de foto, mijn compagnon Peter links)