Ontstaan & Ontwikkeling van de Hofweb

Zo het in 2004 ontstond

Wil Sturkenboom, hoofdinitiatiefnemer van de Hofweb en destijds al weer jaren aan het pionieren in de biologisch dynamische appel- en perenteelt. Hij nam het bedrijf over van zijn vader.
Wil doet bijna alles 'anders', dus ook het fruitteeltbedrijf ontkwam niet aan transformatie. Van een standaard fruitteeltbedrijf, tot een levendige plek waarop biologisch dynamische wijze fruit wordt geteeld en volop wordt geëxperimenteerd met vernieuwende teelttechnieken. Van compost tot dieren in de boomgaard. Maar ook mensen spelen hierin een belangrijke, centrale rol. Een fijne plek waar mensen zich zelf kunnen zijn en volop ruimte hebben zichzelf te ontwikkelen.

Parallel aan alle veranderingen en uitdagingen, had Wil alweer het volgende idee te pakken. Biologisch appels en peren telen is mooi, maar een goede afzet voor een faire prijs is ook een ding, sterker nog, iets heel wezenlijks zelfs! Want een soepele afzet voor de juiste prijs is een van de belangrijkste voorwaardes om verantwoord te kunnen telen.

Coöperatief gedachtengoed met zelfstandige daadkracht

En dus zoekt Wil op het gebied van afzet al snel de verbinding met collega telers uit de regio. Via afzetvereniging Smilefruit wordt samen met andere bio fruittelers vooral de Nederlandse en buitenlandse groothandels bediend. Ook de supermarkten kwamen toen in beeld en gingen langzaam maar zeker steeds meer bio verkopen, en dus ook appels en peren. Misschien herken je het beeld nog, 4 appels op een schaaltje met zo’n steriel plasticje eromheen. Over uitstraling gesproken… en de kwaliteit? Wel, nadat het oergezonde appeltje de nodige schakels in grootgruttersland doorlopen had, met de daarbij behorende wachttijd in het magazijn, was het sappige, verse er inmiddels wel een beetje af. En dat terwijl de prijs minstens verdrievoudigd was sinds de vrachtwagen van ’t erf vertrok.

Dat stak natuurlijk, zo wil je als trotse teler of boer je product niet in de schappen terugvinden. En zo werd er samen met Reggy Waleson, tuinder op Warmonderhof en een van de andere initiatiefnemers van de Hofweb, een ‘marktBV’ opgericht. Eric ten Napel, oud Warmonderhof student, werd marktkoopman. Op naar Amsterdam, de Noordermarkt veroveren! Maar ook naar de Kemphaan, Almere. Kijk, nu werd het al een stuk leuker. Voor een goede prijs, je product letterlijk direct aan de vrouw en man brengen. En Reggy, die kon een gedeelte van zijn groentes ook in een keer voor een hogere prijs verkopen. Maar dat was niet genoeg, er groeit meer op vruchtbare zeebodem, zeker als het ook nog eens biologisch bewerkt gaat worden. En bovendien, er zijn nog veel meer bio collega’s die vast en zeker met hetzelfde probleem zitten. 

Daarnaast wil je als teler ook nog eens je ‘eigen’, meest geschikte rassen voor jouw bedrijfsomstandigheden selecteren. Maar de handel wil nog steeds een Elstar, geen Evelina of Autento appel, al zijn ze nog zo lekker! Of van die lekkere Rodelika winterpenen of Robuschka bietjes. Beide zaadvaste rassen, die een stuk vitaler zijn dan de gangbare hybride rassen. Maar wat doe je met al dat moois? Het liefst afzetten natuurlijk, wederom voor en goede prijs en direct aan de consument. Op die manier heb je als boer ook nog eens de mogelijkheid om het speciale verhaal achter het mooie, eerlijke product te vertellen. Weten de klanten ook gelijk dat het om rassen gaat, die beter voor deze wereld zijn.

Wil dus, een pracht mens, met veels te veel plannen en ideeën om ze zelf allemaal uit te kunnen voeren. En zo bracht Wil, zoals hij dat kan, mensen bijeen die ook voor de hierboven genoemde uitdagingen stonden. Op zoek naar meer directe afzet, naast de boerenmarkten en directe levering van de opkomende natuurvoedingswinkels.

En zo ontstond in juli 2004 vanuit 4 boeren de Coöperatieve Biologisch-Dynamische Producenten Vereniging Flevoland B.A.

Boeren die zich hierin verenigden waren:

  • Reggy & Dian Waleson van de Warmonderhoftuinbouw uit Dronten;
  • GAOS, het gemengde akkerbouwbedrijf van Jos & Ellen uit Swifterbant;
  • Zonnehoeve, het gemengde veeteelt- en akkerbouwbedrijf met eigen bakkerij uit Zeewolde, vertegenwoordigt door Piet, Marja en Peter van IJzendoorn;
  • En natuurlijk Wil Sturkenboom zelf, samen met partner Lisan. Samen de Warmonderhofboomgaard uit Dronten vertegenwoordigend. 

Verenigd in deze nieuwe coöperatie brachten ze niet alleen ideeën, maar ook startkapitaal bij elkaar om een vernieuwend afzetkanaal voor hun prachtige verse producten te realiseren.

Doel van de coöperatie was en is nog steeds:

Hun producten rechtstreeks van het land, zo op 't bord van de klant, zonder tussenhandel.
Een betere, faire prijs voor hun producten; een van de belangrijkste voorwaarden om verantwoord, biologisch voedsel te kunnen produceren.

Maar via welk, aanvullend kanaal zet je als boer je producten dan rechtstreeks af?

Het verhaal deed de ronde, een fanatieke tuinder uit het Limburgse Neer deed al wat wij graag wilden. Wiel van de Bool bediende samen met zijn gezin via een boerenwinkel aan huis en een webwinkel toen al honderden klanten. Tonnen omzet werd ermee gegenereerd. Niet alleen zijn eigen spul verkocht Wiel via dit platform rechtstreeks aan de consument, ook producten van collega telers en kruidenierswaren werden aan het assortiment toegevoegd. Geweldig! Gelijk een breed bereik, want internet geeft minder begrenzingen dan een fysieke winkel.

Lambertus Zijlstra werd aangenomen als uitvoerende kracht, bedrijfsleider zogezegd. De webwinkel en inpakmodule werd gekocht van Wiel, toen écht de pionier op het gebied van biologisch webwinkelen.

Lambertus ging op ‘cursus’, bij Boer Wiel:

“Ik keek mijn ogen uit! Als gangbare boerenzoon had ik vooral veel koeien gemolken en sinds 2001 de nodige ervaring opgedaan op verschillende biologische bedrijven in binnen en buitenland. De biologische landbouw, daar lag sowieso meer mijn hart dan bij het gangbare denken en handelen, dat had ik al uitgevonden. De menselijke maat, hoe er over de aarde, de planten, het vee, de bomen alleen al gesproken werd, zo kon het ook!”

Bij Wiel ging weer een nieuwe wereld open. Op deze manier verkoop je dus niet alleen maar een product, maar ook het hele verhaal kun je in een keer digitaal kwijt; dit is wat we wilden! Gaan!
En zo zijn we begonnen met pionieren, de wereld van het online biologisch boodschappen doen verkennen; Hofweb was een feit!
In september 2004 (week 38) konden de eerste klanten online bestellen. 6 stuks, ik weet het nog goed.
Het was een drukte van jewelste. De hele boerenclub actief om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. De boeren bezorgden zelfs de boodschappen bij de klanten. Busjes hadden ze zelf al, dus die konden op deze manier mooi efficiënt worden ingezet.
Magazijn bouwen, voor de droogwaren. Inpaklocatie in de schuur van Wil creëren. Maar ook webwinkel vullen, nieuwsbrieven schrijven. Dat soort dingen. Maar vooral druk zijn, telefoon constant roodgloeiend. En uiteraard de pers erbij. Hectische, spannende tijden!

Het was allesbehalve poeha, geen concept, gewoon hard werken om die eerlijke, super verse boerenproducten bij de online bestellende klant te krijgen. Aangevuld met het complete biologische supermarktassortiment. Zo kon de klant alle wekelijkse boodschappen bij de Hofweb doen.
We overlegden veel met de boeren, zelf logootjes bedenken, heuse strategieën kwamen uit de koker, uiteraard met het nodige boerenverstand, wat veelal een voordeel was, maar ook een beperking natuurlijk. Dit was nieuw, voor iedereen!

Peter kende ik nog van vroeger. Ik ‘gangbare’ boerenzoon, opgegroeid op een groot intensief melkveebedrijf in de Polder. Peter zoon van dé Flevolandse demeter pionier, Boerderij Zonnehoeve. Twee werelden, bijna verboden terrein… vanuit het oogpunt van de generaties. Het klikte en we trokken veel samen op. Hij de financiën, de cijfertjes. Ik de rest, het assortiment, contact met de boeren, inpakken, personeel aannemen. En natuurlijk marketing bedrijven, zonder dat we het zelf doorhadden. Zo dus.

2008, eerste stap naar volgende fase

In 2008 werd een nieuwe webwinkel aangeschaft. Blijven vernieuwen, nietwaar? Vanaf nu doet Peter van IJzendoorn ook fulltime mee. Peter de cijfertjes, het administratieve. Lambertus de handel, nieuwsbrieven en communicatie. En uiteraard samen sparren over de koers, fijn!
De coöperatie werd toen ook gelijk ongevormd tot een CV (Commanditaire Vennootschap) Lambertus en Peter als beherende vennoten met de coöperatie van de 4 boeren als één stille vennoot. Tot op de dag van vandaag staan zij nog steeds aan de basis van de Hofweb.

2011, uitbreiding naar ’t zuiden

In april 2011 werd HaiBoerHai ‘over genomen’. Een soort gelijke webwinkel als Hofweb.nl, volgens exact hetzelfde concept. Sindsdien leveren we ook in een groot gedeelte van Brabant en Limburg en betrekken we ook producten van boeren uit deze regio.

2016, klaar voor de toekomst door op maat gemaakte ICT

Sinds november 2016 hebben we (weer) een compleet nieuwe webwinkel in gebruik genomen. Geheel in eigen beheer laten bouwen door betrokken programmeurs.
Jaren ervaring en wensen hebben we erin kunnen verwerken. Niet alleen de consument ervaart hier het gemak van; ook de ‘achterkant’ werd compleet nieuw gemaakt. Zo kunnen wij als Hofweb-team nog plezieriger en efficiënter werken. Belangrijk, want om alle orders netjes en correct te verwerken, is een uitdagende logistieke operatie!

2017, beste bio webwinkel 

Begin 2017 ontvingen wij de award voor best biologische webwinkel van Nederland. Daar zijn we natuurlijk heel trots op. 

Peter en Lambertus ‘doen’ de Hofweb tegenwoordig samen met nog ruim 30 enthousiaste collega’s. Inkoop, verkoop, webwinkel beheer, magazijnbeheer, marketing, administratie, inpakken, bezorgen en natuurlijk de klantenservice, een belangrijk onderdeel binnen ons bedrijf.
Het voelt als een waar voorrecht, door op deze vernieuwende manier van ondernemen, boeren en consumenten met elkaar te verbinden. Dankbaar ook, doordat steeds meer klanten deze manier van boodschappen doen weten te waarderen.
En het leuke is dat vele andere biologische boeren inmiddels ook aan de Hofweb leveren. Door het jaar heen, afhankelijk van aanbod en seizoen, zo’n 50 boeren, tuinders, bakkers, etc.


2018, samenwerken voor een groter bereik 

Een volgende stap wordt gezet in eerlijk, biologisch en lokaal voedsel. Per 1 oktober 2018 start de samenwerking met Biologische boerderij Landzicht uit Strijen, Zuid-Holland. In Zuid-Holland kun je voortaan online al je boodschappen doen met de mogelijkheid te kiezen voor een lokale boer. 

De bezorging wordt verzorgd door Floor Visser van Boerderij Landzicht. 
Met deze samenwerking zetten wij een eerste stap naar een netwerk van boeren die overal in Nederland lokaal biologische producten aan de consument verkopen.