Zo het in 2004 ontstond
Wil Sturkenboom, hoofdinitiatiefnemer van de Hofweb en destijds al weer jaren aan het pionieren in de biologisch dynamische appel- en perenteelt. Hij nam het bedrijf over van zijn vader.
Wil doet bijna alles 'anders', dus ook het fruitteeltbedrijf ontkwam niet aan transformatie. Van een standaard fruitteeltbedrijf, tot een levendige plek waarop biologisch dynamische wijze fruit wordt geteeld en volop wordt geëxperimenteerd met vernieuwende teelttechnieken. Van compost tot dieren in de boomgaard. Maar ook mensen spelen hierin een belangrijke, centrale rol. Een fijne plek waar mensen zich zelf kunnen zijn en volop ruimte hebben zichzelf te ontwikkelen.
Parallel aan alle veranderingen en uitdagingen, had Wil alweer het volgende idee te pakken. Biologisch appels en peren telen is mooi, maar een goede afzet voor een faire prijs is ook een ding, sterker nog, iets heel wezenlijks zelfs! Want een soepele afzet voor de juiste prijs is een van de belangrijkste voorwaardes om verantwoord te kunnen telen.
Coöperatief gedachtengoed met zelfstandige daadkracht
En dus zoekt Wil op het gebied van afzet al snel de verbinding met collega telers uit de regio. Via afzetvereniging Smilefruit wordt samen met andere bio fruittelers vooral de Nederlandse en buitenlandse groothandels bediend. Ook de supermarkten kwamen toen in beeld en gingen langzaam maar zeker steeds meer bio verkopen, en dus ook appels en peren. Misschien herken je het beeld nog, 4 appels op een schaaltje met zo’n steriel plasticje eromheen. Over uitstraling gesproken… en de kwaliteit? Wel, nadat het oergezonde appeltje de nodige schakels in grootgruttersland doorlopen had, met de daarbij behorende wachttijd in het magazijn, was het sappige, verse er inmiddels wel een beetje af. En dat terwijl de prijs minstens verdrievoudigd was sinds de vrachtwagen van ’t erf vertrok.
Dat stak natuurlijk, zo wil je als trotse teler of boer je product niet in de schappen terugvinden. En zo werd er samen met Reggy Waleson, tuinder op Warmonderhof en een van de andere initiatiefnemers van de Hofweb, een ‘marktBV’ opgericht. Eric ten Napel, oud Warmonderhof student, werd marktkoopman. Op naar Amsterdam, de Noordermarkt veroveren! Maar ook naar de Kemphaan, Almere. Kijk, nu werd het al een stuk leuker. Voor een goede prijs, je product letterlijk direct aan de vrouw en man brengen. En Reggy, die kon een gedeelte van zijn groentes ook in een keer voor een hogere prijs verkopen. Maar dat was niet genoeg, er groeit meer op vruchtbare zeebodem, zeker als het ook nog eens biologisch bewerkt gaat worden. En bovendien, er zijn nog veel meer bio collega’s die vast en zeker met hetzelfde probleem zitten.
Daarnaast wil je als teler ook nog eens je ‘eigen’, meest geschikte rassen voor jouw bedrijfsomstandigheden selecteren. Maar de handel wil nog steeds een Elstar, geen Evelina of Autento appel, al zijn ze nog zo lekker! Of van die lekkere Rodelika winterpenen of Robuschka bietjes. Beide zaadvaste rassen, die een stuk vitaler zijn dan de gangbare hybride rassen. Maar wat doe je met al dat moois? Het liefst afzetten natuurlijk, wederom voor en goede prijs en direct aan de consument. Op die manier heb je als boer ook nog eens de mogelijkheid om het speciale verhaal achter het mooie, eerlijke product te vertellen. Weten de klanten ook gelijk dat het om rassen gaat, die beter voor deze wereld zijn.
Wil dus, een pracht mens, met veels te veel plannen en ideeën om ze zelf allemaal uit te kunnen voeren. En zo bracht Wil, zoals hij dat kan, mensen bijeen die ook voor de hierboven genoemde uitdagingen stonden. Op zoek naar meer directe afzet, naast de boerenmarkten en directe levering van de opkomende natuurvoedingswinkels.
En zo ontstond in juli 2004 vanuit 4 boeren de Coöperatieve Biologisch-Dynamische Producenten Vereniging Flevoland B.A.
Boeren die zich hierin verenigden waren:
- Reggy & Dian Waleson van de Warmonderhoftuinbouw uit Dronten;
- GAOS, het gemengde akkerbouwbedrijf van Jos & Ellen uit Swifterbant;
- Zonnehoeve, het gemengde veeteelt- en akkerbouwbedrijf met eigen bakkerij uit Zeewolde, vertegenwoordigt door Piet, Marja en Peter van IJzendoorn;
- En natuurlijk Wil Sturkenboom zelf, samen met partner Lisan. Samen de Warmonderhofboomgaard uit Dronten vertegenwoordigend.
Verenigd in deze nieuwe coöperatie brachten ze niet alleen ideeën, maar ook startkapitaal bij elkaar om een vernieuwend afzetkanaal voor hun prachtige verse producten te realiseren.
Doel van de coöperatie was en is nog steeds:
Hun producten rechtstreeks van het land, zo op 't bord van de klant, zonder tussenhandel.
Een betere, faire prijs voor hun producten; een van de belangrijkste voorwaarden om verantwoord, biologisch voedsel te kunnen produceren.